داروی سودابر

معرفی و روش ساخت داروی سودابر طب اسلامی

موارد مصرف داروی سودابر

درمان اصلی غلبه سوداء و عوارض ناشی از آن مانند یبوست مزاج، وسواس و شک و تردید، افسردگی، و شاید خشکی بدن، تیرگی بدن، مدفوع و ادرار نیز از عوارض آن باشد.

نکته: جهت مطالعه بیشتر به مبحث غلبه طبایع مراجعه کنید.

 

روش ساخت داروی سودابر

عمده این دارو افطیمون است.

ترکیب آسیاب شده ۵ واحد افتیمون (این گیاه چون تیغ دارد بایستی به خوبی آسیاب شود تا آسیب نزند ولی نباید آن را الک کرد)؛ سه واحد هلیله سیاه، دو واحد سنای مکی، دو واحد گل سرخ، دو واحد بسفایج و سه واحد فلوس.

میتوان چیزهای گرم دیگر را نیز به این دارو اضافه کرد مانند صبر زرد (البته چون تلخ است بهتر است بهمراه آن عسل هم اضافه کرد)، صمغ عربی، اوشق، دو واحد آمله، دو واحد بلیله و تخم بادنجان (چون گرم و مرطوب است).

نکته ۱: افتیمون به دور گیاهان دیگر مانند خارشتر می‌پیچد، ساقه باریک و تخم گرد دارد. افطیمون انواعی دارد و چندان تفاوتی ندارد و تجربه نشان داده که افطیمون ایران بهتر است.

نکته ۲: هلیله سیاه سودابر و هلیله زرد صفرابر است.

 

طرز مصرف داروی سودابر

هر روز بصورت ناشتا و به‌ اندازه یک فندق استفاده شود تا علائم سودا و یبوست رفع شوند.

نکته: سودا درمان‌های دیگر مانند شافیه و سویق و نوره و فصد نیز دارد که برای درمان مفید است ولی این داروی ترکیبی بهترین داروی آن است.

 

روایات جهت درمانِ سودا

  • استفاده از افطیمون.
    امام صادق «علیه‌السلام» می‌فرمایند: «گیاه افطیمون سودا را از بدن خارج می‌کند به شکل خون‌ریزی مانند»
    «توحید المفضل، مفضل‌بن‌عمر، ص۱۶۳»
  • استفاده از ملین‌ها سودا را از بدن خارج می‌کند.
    نکته: استفاده از شبرم (که ملین نیز هست) نهی شده است.
  • استفاده از مواد گرم و تر چون سودا سرد و خشک است.
    نکته: طبق روایت امام صادق «علیه‌السلام» که من گرم را با سرد و سرد را با گرم و خشک را با مرطوب و مرطوب را با خشک درمان می‌کنم.

‫۱۳ دیدگاه ها

  1. سلام من تشنج دارم از بچه گی پودر سودابر همراه با آلو مصرف میکنم در صورت نبودن آلو چه چیزی مکمل پودر است ممنون

  2. سلام من داروی سودابر و بقس ۱ و ابن مسعود و ملین و شافیه و بلغم زدا گرفتم، اینارو همه رو میتونم با اب بخورم؟؟ مشکلی نداره با اب قورت بدم؟ نباید بجوم که؟ ممنون میشم جواب بدین

  3. سلام من ۲ قوطی منداب گرفتم به همراه داروهای بلغم زدا و تیروئید
    سوالم اینه من هر صبح نصف قرص لیووتیروکسین میخورم ناشتا لطفن بفرمائین صبح ناشتا اول قرص رو بخورم یا داروی منداب ؟ چون هردو رو به صورت ناشتایی باید استفاده کنم ممنون میشم جواب بفرمائین.

  4. عرض سلام و ادب
    در ترکیبات این سودابر سنای مکی هم هست منتها سوال من این هستش که خود حاج آقای تبریزیان فرموده بودن سنا نباید هر روز استفاده بشه چون مصرف هر روزه عوارض داره خب پس با این وجود چطوریه که در ترکیبات این داروی سودابر سنا هست و باید هر روز هم استفاده بشه؟
    ضمن اینکه کسی که مدت بسیار طولانی سوداوی بوده مثلا ۱۸ ساله سودا داره باید مدت طولانی سودابر استفاده کنه مثلا ۲ سال تا سودا کاملا تخلیه بشه با این وجود مصرف ۲ سال سودابر که حاوی سنای مکی هستش براش ضرر نداره؟
    ممنون میشم توضیح بفرمایید

    1. سلام
      برای متعادل سازی مزاج‌ها باید مطالعاتتون رو در زمینه مزاج شناسی و شناخت مزاج خوراکی ها زیاد کنین تا خودتون بدون مصرف دارو مزاجتون رو تنظیم کنین.

    2. داروی صفرا برو و سودا بر و تقویت عصب تهیه کنید استفاده کنید

  5. سلام
    وقت بخیر
    چون مطالب سایت مربوط ب دو سال پیش است.میخواستم بپرسم هنوزم داروی سودابر دارین؟برای سیاهی دور چشم هم مفید است؟

    1. سلام و درود
      بله داروی سودابر موجود می‌باشد، اگر سیاهی دور چشم از سودا باشه داروی سودابر به بهبودی اون کمک میکنه اما باید تغذیه هم اصلاح بشه.

  6. سلام. ببخشید من چندسال پیش ازین دارو استفاده کردم.منتها نتونستم دوره درمان رو کامل بگذرونم. میخوام مطمئن بشم که این همون سودابر قبلی هست. چون نمونه‌های دیگری استفاده کردم و مثل این اثرگذار نبوده. میخوام شکل و رنگ و حالت این دارو رو بدونم. میشه کمک کنید؟ و اینکه هزینه پستی چقدر هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا