درمان خونریزی زخم در طب اسلامی – فروشگاه طب اسلامی
خانه / بیماری ها / درمان بیماری ها / عمومی / درمان خونریزی زخم در طب اسلامی

درمان خونریزی زخم در طب اسلامی

درمان خونریزی زخم در طب اسلامیReviewed by محمد هادی زاده on Aug 6Rating: 5.0درمان خونریزی زخم در طب اسلامیدرمان خون ریزی زخم و پانسمان آن در طب اسلامی. آیت الله عباس تبریزیان.

http://www.darooeslami.com/wp-content/uploads/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%B2%D8%AE%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C.jpg

 

در روایت آمده: «سهل بن سعد سؤال کرد زخم پیامبر (ص) چگونه درمان شد، پاسخ دادند: صورت ایشان زخمی شد و دندان‌ هایشان شکست و کلاه‌ خود شان تکه‌ تکه شد و حضرت زهرا (س) خون را می‌شستند و حضرت علی (ع) آب می‌ ریختند، وقتی حضرت زهرا (س) دیدند که خون قطع نمی‌ شود، قطعه‌ ای حصیر را برداشت و آن را سوزاندند و خاکستر آن را بر زخم چسباند و خونریزی قطع شد به وسیله خاکستر حصیر(حصیری که از نی درست شده) پس یکی از راه‌ هایی قطع خونریزی استفاده از خاکستر نی است.

 

درمان خون‌ ریزی به وسیله دعا و رقیه:

در روایت آمده: زمانی که بخواهید برای زخم دعایی بخوانی، دست را بر موضع زخم بگذار و سه مرتبه بگو: «بِسْمِ اللَّهِ أَرْقِیکَ بِسْمِ اللَّهِ الْأَکْبَرِ مِنَ الْحَدِّ وَ الْحَدِیدِ وَ الْحَجَرِ الْمَلْبُودِ وَ النَّابِ الْأَسْمَرِ وَ الْعِرْقِ فَلَا یَنْعَرُ وَ الْعَیْنِ فَلَا تَسْهَرُ».

 

داغ کردن:

در زمان پیامبر (ص) اتفاق افتاده که زخم شخصی را داغ می‌ کردند و پیامبر (ص) نیز حضور داشتند ولی بعداً پیامبر (ص) از این کار بسیار نهی کرده‌ اند مخصوصاً اگر چهره انسان را خراب کند، پس می‌توان گفت که داغ کردن به عنوان آخرین راه و زمانی مجاز است که چاره دیگری نیست. داغ کردن به دو صورت انجام می‌ شود، یکی این که روغن زیتون داغ در زخم می‌ ریزند و خونریزی بند می‌آید و راه دیگر اینکه میله آهنی را داغ می‌کنند و بر زخم می‌ گذارند.

 

پانسمان کردن:

در روایت از امام باقر (ع) آمده: «تأخذ قیرا طریا ومثله شحم معز طری ثم تأخذ خرقه جدیده وبستوقه جدیده فتطلى ظاهرها بالقیر ثم تضعها على قطع لبن وتجعل تحتها نارا لینه ما بین الاولى الى العصر، ثم تأخذ کتابا بالیا فتضعه على یدک وتطلى القیر علیه وتطلیه على الجرح ولو کان الجرح له قعر کبیر فافتل الکتان وصب القیر فی الجرح صبا ثم دس فیه الفتیله».

«قیر تازه بگیرید و هم اندازه آن پیه بز تازه، سپس پارچه‌ ای نو بگیرید و یک کوزه نو بگیرید و ظاهر این کوزه را با قیر بمالید، سپس آن را روی یک آجر (قطع گل) قرار دهید و زیر آن آتشی ملایم بگذارید، ما بین زمان نماز ظهر تا نماز عصر، سپس یک پارچه کتان کهنه بگیرید و روی دست خود قرار دهید و قیر را روی آن بمالید، که این پارچه را با قیر روی زخم قرار دهید و اگر زخم عمیق است کتان را رشته رشته کنید و قیر را داخل زخم بریزید و این رشته‌ها را داخل زخم قراربدهید.» البته در این روایت اشاره به قیر طبیعی دارد که خود به خود از زمین خارج می‌شود.

از بین بردن اثر زخم:

در روایت آمده: بعد از آن که زخم پیامبر (ص) جوش خورد و اثر زخم ماند، پیامبر (ص) استخوانی کهنه برداشتند و مرتب روی زخم را می‌ مالیدند تا اثر زخم از بین برود.
در روایتی دیگر آمده: «یکی از اصحاب پیامبر (ص) زخمی شدند و پیامبر (ص) اشاره کردند که استخوانی را آسیاب کنند پودر آن را روی زخم بپاشند». پس معلوم می‌ شود که علاوه بر از بین بردن اثر زخم برای درمان زخم نیز می‌ توان از این راه استفاده کرد.

شستن زخم:
بنابر آنچه که در روایات آمده شستن زخم اشکال ندارد ولی وقتی زخم را پانسمان کردیم نباید آن را باز کنیم و بشوییم، در روایتی از امام رضا (ع) درباره کسی که زخم و شکستگی دارد، آمده: «ولا ینزع الجبائر ولا یعبث بجراحته».

«پانسمانش را باز نکند»

در روایت دیگری آمده: شخصی جنب شد در حالی که زخمی بود و به او گفتند که غسل کند آن شخص غسل کرد و مرد و پیامبر (ص) فرمودند: او را کشتند و خدا آن‌ها را بکشد، درمان جهل سؤال است».

http://www.darooeslami.com/wp-content/uploads/%D8%A7%D9%86%D8%AC%D9%85%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D8%B3%D8%B4-%D9%88-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-2.jpg

همچنین ببینید

کزاز و درمان آن در طب اسلامی

کزاز و درمان آن در طب اسلامیReviewed by محمد هادی زاده on Aug 25Rating: 5.0کزاز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *