وسواس و درمان آن در طب اسلامی – فروشگاه طب اسلامی
صفحه اصلی » بیماری ها » درمان بیماری ها » متفرقه » وسواس و درمان آن در طب اسلامی

وسواس و درمان آن در طب اسلامی

http://www.darooeslami.com/wp-content/uploads/%D9%88%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B3-%D9%88-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C.jpg

 

بیماری وسواس:

وسواس و وسوسه تفاوت دارند، وسواس حالتی است که انسان مدام دچار شک و تردید می‌شود و کارها را تکرار می‌کند و توانایی تصمیم‌گیری و انتخاب را از دست می‌دهد، ولی وسوسه حالتی است که شیطان انسان را وسوسه می‌کند و همیشه فرد به فکر چیزهایی است که ندارد و از آن محروم است و پیوسته ناراحت و ناراضی است و به خود می‌گوید چرا این را ندارم.

 

علت های ابتلا به وسواس:

علت اول: شیطان

در روایت آمده: «أن بعض الصحابة شكا إليه الوسوسة، فقال: يا رسول الله، إن الشيطان قد حال بيني وبين صلواتي، يلبسها علي، فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): ذلك شيطان يقال له: خنزب»

«کسی از اصحاب به پیامبر (ص) از وسواس شکایت کرد و عرض کرد ای پیامبر شیطان مانع شده از نمازخواندنم و مرا به‌اشتباه می‌اندازد، پیامبر فرمودند این سببش شیطانی است که نامش خنزب است.»

دومین علت: غلبه سودا

درباره داروی شافیه در روایت آمده: «فانه ينفع من المرة السوداء التي اخذ صاحبها بالفزع والوسواس»

 «داروی شافیه برای سودا مفید است؛ که عوارض آن دلهره و وسواس است.»

این روایت نشان دهنده این است که ریشه وسواس، سودا می باشد.

منبع: مستدرك الوسائل، ج۶، ص۴۲۵ – طب الأئمة، ص۱۲۷.

 

عوامل تشدید وسواس:

عامل اول: غفلت از یاد خدا

در قرآن آمده: ﴿وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ﴾

«کسی که از یاد خدا غافل می‌شود برای او شیطانی فراهم می‌کنیم که همیشه مقارن اوست و او را رها نمی‌کند.»

امام صادق (ع) : «شیطان نمی‌تواند بنده را وسوسه کند، مگر اینکه آن بنده از یاد خدا غافل شود.»

عامل دوم: اهمیت ندادن به اوقات نماز و مستحبات

امام صادق (ع) می‌فرمایند: «وأما المهمل لاوقاته فهو صيد الشيطان لا محاله»

«کسی که به اوقات اهمیت نمی‌دهد، این شکار شیطان است.»

منبع: مصباح الشريعة، ص۷۹ – مصباح الشريعة، ص۸۰.

 

علائم وسواس و سودا:

(خوردن گِل – خرد کردن گِل – گرفتن ناخن با دندان (جویدن ناخن) – خوردن و جویدن ریش.)

امام کاظم (ع) می‌فرمایند: «أربعة من الوسواس: أكل الطين، وفت الطين ، وتقليم الأظفار بالأسنان، وأكل اللحية.»

«چهار چیز نشانه وسواس است، خوردن گِل و خرد کردن گِل و گرفتن ناخن با دندان و خوردن (جویدن) محاسن.»

(آرزو و رؤیاپردازی)

امام باقر (ع) می‌فرمایند: «إن التمني عمل الوسوسة وأكثر مصائد الشيطان أكل الطين»

«آرزو کردن کار وسوسه است و بیشترین تورهای شیطان خوردن گِل است.»

زیاد اشتباه کردن و شک کردن و دقت بیش ‌از اندازه

حدیث نفس (با خود حرف زدن) در این حالت انسان همیشه در حال فکر است و با خود حرف می‌زند و خواب زیاد می‌بیند.

منبع: الخصال صدوق، ص۲۲۱ – اصول کافي، ج۶، ص۲۶۶.

 

درمان های وسواس:

اولین درمان غذایی و تغذیه ای انار است.

امام صادق (ع) آمده: «عليكم بالرمان، فانه ما من حبة رمان تقع في معدة إلا أنارت وأطارت شيطان الوسوسة»

«بر شما باد خوردن انار زیرا نیست دانه‌ای از آن که درون معده قرار گیرد، مگر اینکه درون انسان را نورانی می‌کند و شیطان وسوسه را پرواز (فراری) می‌دهد.»

 در طب اسلامی بدون شک بهترین میوه و پر خاصیت ترین میوه انار است.

امام صادق (ع) فرموده‌اند: «من أكل رمانة على الريق أنارت قلبه، فطردت شيطان الوسوسة أربعين صباحا»

«کسی که یک انار در ناشتا بخورد قلبش را نورانی می‌کند و شیطان وسوسه را دور می‌کند، به مدت چهل روز.»

منبع: المحاسن، ج۲، ص۵۴۵، ح۸۵۴ – المحاسن، ج۲، ص۵۴۳، ح۸۴۵.

 

درمان دارویی:

داروی شافیه (کلیک کنید)

در روایت آمده: «وإذا اتى عليه احد عشر شهرا فانه ينفع من المرة السوداء التي اخذ صاحبها بالفزع والوسواس قدر الحمصة بدهن الورد ويشربه على الريق بقدر الحمصة يشربه عند منامه بغير دهن»

«هرگاه به یازده ماه رسید برای سودا مفید است که شخص مبتلا به سودا دچار ترس و وسواس می‌باشد، به اندازه یک دانه نخود با روغن گل سرخ در ناشتا، و (یک نخود) موقع خواب بدون روغن بخورد»

تذکری که لازم است این است که این دارو برای وسواس و سودای شدید کاربرد بسیار خوبی دارد.

منبع: طب الأئمه، ابن بسطام، ص۱۲۷.

 

این مطالب را نیز ببینید!

درمان انگل در طب اسلامی

  درمان انگل با خرما: روایات با هم اختلاف دارند. بعض روایات می‌ فرمایند مطلق …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید شما خالی می باشد.
بله خیر